Israël

Het was in juni 2019 al weer ruim 7 maanden geleden dat we terug kwamen van de wereldreis. De honger naar reizen en meer ontdekken is natuurlijk altijd gebleven en het kriebelde na zo’n ‘lange tijd’ toch wel heel erg weer om een nieuw land te ontdekken. Na een half jaar in het werkleven te hebben gezeten, was het dan eindelijk weer tijd voor een reis: 11 dagen Israël!

Dag 1-2: Tel Aviv
Op 16 juni pakten we midden in de nacht de auto naar Schiphol. Onze vlucht met Transavia zou namelijk om 06:15 ‘s ochtends al vertrekken. Een krap zittende, 5 uur durende vlucht later kwamen we rond 13:00 uur lokale tijd aan op de luchthaven van Tel Aviv: Ben Gurion Airport! Iets waar we toch even aan moesten wennen was dat de luchthaven er heel gelikt uitzag, er geen schreeuwende tuktuks in de aankomsthal stonden en dat we vrijwel meteen de trein in konden stappen naar Tel Aviv. Anderzijds maakten we wel de strengere grenscontroles mee van Israël. Voor ons weinig problemen, maar verwacht een flink aantal vragen als je in je paspoort ook maar 1 stempel hebt van één van de omliggende Arabische landen waar Israël mee in conflict is!

Dat de aankomstdag een vrij lange dag voor ons was, begonnen we langzamerhand ook te voelen. Een temperatuur van 30 graden helpt daar natuurlijk ook niet bij. Maar goed: we waren helemaal klaar voor Israël! Het was maar een korte treinrit naar het centrum van Tel Aviv en daar pakten we de Israëlische Mobike variant (Kev en Rens zullen trots zijn) naar de Airbnb. Voor het idee: dit was gewoon weer met onze ouderwetse backpacks op. Best warm. De rest van de dag hebben we vooral langs de stranden en over de boulevard van Tel Aviv gefietst en een restaurantje gepakt. Prima eerste dag en om 20:00 uur lagen we al weer verrot op bed.

Een goede nacht van ongeveer 12 uur later was het tijd om de stad iets beter te verkennen. Uiteraard begin je dat met een overheerlijk ontbijt met een verse vruchtensap en goed belegde croissant op de hoek van de straat. Dat je daarvoor een kleine 40€ voor opzij moet leggen, moet je maar even vergeten. Israël is duur. Voordeel was wel: het was zoveel eten, dat we geen lunch meer nodig hadden. Na het ontbijt hebben we weer de Israëlische Mobikes gepakt en zijn we naar Rothschild Boulevard, Carmel Market en stadsbuurt Florentin gereden. Naast dat de Israëliërs graag toeteren en bumperkleven, merk je ook dat hier de huur steps (we noemen ze maar even voor het gemak de Mosteps) een gevaar voor ieders leven zijn. Al met al kwamen we veilig aan op de plekken in de stad, weliswaar van schaduw naar schaduw. Daarna zijn we nog naar Old-Yafo in het zuiden van de stad gefietst waar je de echte, oude bouwstijl (vermoeden we) nog terugziet.

Dag 3-5: Jeruzalem
De dagen erna was het tijd voor meer van de oude bouwstijl. Om 10:30 uur stapten we namelijk op de Mobikes naar het busstation in Tel Aviv en om 12:30 uur stonden we in het hotel in het centrum van Nieuw-Jeruzalem! We dachten onszelf even te belonen met een Ice Mocha Latte en Ice Caramel Latte bij een oud bekende van ons uit Azië: de Coffee Bean & Tea Leaf. Helaas bleek hier de bediening ontzettend slecht te zijn en duurde het allemaal net een kleine 30 minuten langer dan gewild. Afgekoeld van de koffie gingen we maar meteen de Old City in en de eerste indrukken van de Klaagmuur tot ons nemen! Uiteraard kon een eerste dag Jeruzalem niet afgesloten worden zonder hummus en falafel.

De tweede dag in Jeruzalem maakten we ons op voor de klim van de Olijfberg ten oosten van de stad. Daarvoor moesten we wel eerst nog even de smalle straatjes van de Old City doorkruisen waarbij we de Church of the Holy Sepulchre (De Heilig Grafkerk) passeerden. Volgens de verhalen is Jezus hier zowel gekruisigd, begraven en opgestaan. Na het verlaten van de Old City aan de oostkant heb je twee bijzondere locaties die aan de voet van de berg liggen en waar de weg omhoog begint, namelijk de tombe van Maria en Gethsemane, de tuin waar Judas Jezus verraadde. Bij een temperatuur van zo’n 30-35 graden zijn een gekoelde tombe en een tuin met veel schaduw extra aantrekkelijk om te bezoeken! Een ijsje en een liter water later begonnen we dan toch echt aan onze klim. Ook als was deze maar 500 meter, het voelde als veel, veel meer. Maar goed, bovenop wachtte ons snel een uitzicht over de stad Jeruzalem. Tenminste, als we meteen goed gelopen waren. In plaats van rechtsaf, sloegen wij linksaf en liepen we via de Church of the Ascension (Kerk van de Hemelvaart) een groot rondje door wat achterbuurten om uiteindelijk 200 meter van ons beginpunt bij het uitzicht te komen. Dat was zo’n kleine 4 km om en tegen die tijd waren onze voeten toch wel echt aan het branden. Het uitzicht maakte een hoop goed, maar we waren wel kapot! 😅 Oftewel, we besloten terug naar Nieuw-Jeruzalem te lopen (waar ons hotel zit), uit te puffen en af te koelen in de Irish Pub met een koele, pint Herzl (Israëlisch bier, wat trouwens bijzonder goed smaakt!) en ouderwetse Fish & Chips. Niet heel erg Israëlisch, maar the heart wants what it wants!

De derde dag in Jeruzalem deden we het iets rustiger aan. ‘s Ochtends pakten we de tram naar het Holocaust Museum en ‘s middags hebben we lekker niks gedaan en vooral op ons balkon in de zon gezeten met af en toe een ijsje van de ijszaak onder ons.

Dag 6: Dode Zee
In de middag van onze vierde dag in Jeruzalem zijn we naar het noorden van de Dode Zee (in Palestina) gereden om 2 uur lang te dobberen en moddermaskers op te doen bij een kleine 38 graden! In Jeruzalem verzamelden we bij een kunstatelier waar de kunstenaar als bijbaantje ook tours geeft naar de Dode Zee. Met een klein busje vertrokken we richting de Dode Zee waarbij we de grens met Palestina passeerden. De weg Palestina in is duidelijk geen issue, de grote controle zit hem met name op de weg terug Israël in waarbij toeristen nog redelijk snel worden doorgelaten. Op de weg naar de Dode Zee stopten we ook nog even halverwege bij het punt waar de weg onder het niveau van het zeelevel verder gaat.

Weetjes over de Dode Zee waarvan je nog niet wist dat je deze wilde weten:

• de Dode Zee zakt gemiddeld met een meter per jaar.
  • de Dode Zee is het laagste punt ter wereld.
  • 33% van het water is zout.
  • geen enkel dier-, plant- of bacteriesoort leeft in het water (vandaar de naam).
  • legend has it dat de Dode Zee over een aantal decennia er niet meer zal zijn.
  • als je het water in je mond krijgt, voelt het alsof je dood gaat. Trouwens ook in je ogen. Of oren. Of neus.
  • de modder van de Dode Zee schijnt helend en verzorgend te zijn voor de huid. (We vragen ons af of dit niet een marketing truc is) Sommigen gaan zo ver door letterlijk hun hele lichaam (inclusief haren) te bedekken en eruit te zien als marsmannetjes.
  • Tip: scheer je niet dezelfde dag. Sommigen schijnen dit geprobeerd te hebben en ze zeggen dat ze nog steeds het uitschreeuwen.

Dag 7: Jeruzalem (Sabbat)
Vandaag was het Sjabbat, wat hier vooral betekend dat er bijna niks open is en er geen openbaar vervoer beschikbaar is. Een heerlijke rust in deze grote stad! Wel was het Israel Museum open voor toeristen, waar we maar even naartoe zijn gegaan. Het is een vrij mooi museum met onder andere een miniatuur Jeruzalem van ruim 2000 jaar geleden en de Dode Zee-rollen: een collectie handschriften van het Oude Testament uit 250 BC tot 50 AC! Voor de rest hebben we het rustig aangedaan en genoten we vooral van de Irish Pub, een van de weinige restaurants/kroegen die open zijn vandaag. De komende dagen gaan we weer richting Tel Aviv en zoeken we de laatste dagen van de vakantie het strand op 🙌🏻!

Dag 8-11: Tel Aviv
De ochtend weer de tram, bus en fiets gepakt richting ons hotel in Tel Aviv om de laatste dagen vooral van de zon en het strand te genieten. Kamer met balkon en uitzicht op zee: prima vol te houden! Onze dagen zagen er letterlijk zo uit: ontbijt – strandbedje – ergens lunchen – strandbedje – Irish Pub/McDonalds/falafel. Het was top.

Voor iedereen is er een stukje strand in Tel Aviv: voor de mensen met honden, voor alleen vrouwen, voor de gays en natuurlijk ook gewoon voor iedereen
Tel Aviv is, zoals je ziet, een erg kleurige stad

Een van de vele kraampjes op de Carmel Market

Zie je die weg omhoog gaan? Bedenk je even in dat je dat met een backpack op je rug doet in 30 graden. Is niet fijn.
Langs de kust van Tel Aviv met uitzicht op Old Yafo.

Het centrum van Old-Yafa

IMG_1367IMG_1369IMG_1372IMG_1373IMG_1378IMG_1381

Ben je wel een stad als er niet ergens een ‘I <3″ standbeeld staat?
Rob moest bij het aanzien van de stad wel een beetje denken aan Assassin’s Creed

Dit is dan misschien niet ons hotel, maar wel dezelfde stijl. Precies wat je hoopt wanneer je naar Jeruzalem komt!
Eén van de vele smalle straatjes in één van de vier kwartieren van het oude Jeruzalem

Links Arabische teksten en voor je de Joodse Davidster. De verschillende geloven leven in Jeruzalem ook echt naast en door elkaar.
De Klaagmuur!
Om überhaupt bij de muur te mogen staan, moet je een keppeltje of pet op. Daarvoor staan deze mensen ook echt te controleren!
Het is op deze foto misschien niet heel duidelijk, maar de linkerkant van de schutting is alleen voor mannen, de rechterkant alleen voor vrouwen.

Ook de kleinste gaan naar de muur!
Op afstand mochten we de muur bekijken zonder hoofdbedekking
b9c2b7ca-3205-4d0b-ba84-857ee70278f8_9AFF5338-5F8B-4A0C-8C70-1A988B990500
Het ziet er misschien niet per se meteen zo uit, maar wat was dit lekker!

IMG_1477IMG_1478IMG_1483IMG_1485IMG_1490

Uitzicht vanaf balkon van ons hotel. Ge-nie-ton in de zon!
Church of the Holy Sepulchre

IMG_1505IMG_1513IMG_1533

De tombe van Maria..
.. en Gethsemane

Om de Olijfberg op te gaan moest je deze trap lopen met zo’n 500 treden. In die hitte best een klus!
Uitzicht vanaf de Olijfberg
Church of the Ascension
De Joodse begraafplaats met uitzicht over Jeruzalem

49e6800d-c4cc-4381-85a0-4b6beb032e74_547E5049-CE82-45C3-9923-5FEDFAFD1348
De modder van de Dode Zee schijnt heel goed voor de huid te zijn!

5190bc85-f5cf-406e-a7a1-b34536a16ee7_15B1F1DA-1BD6-45BE-85CC-F3B651A4E26D

7616ff17-3505-4c35-aaab-177030a645d3_ACEC568E-EA61-4843-9131-D73376DA87B2
En de laatste dagen zo op de stranden van Tel Aviv vertoeven viel zeker niet tegen

2 thoughts on “Israël

1. Blijkbaar heeft iedereen die zich ingeschreven heeft voor de blogs ook een melding gekregen van deze blog over Israël. Dat was niet de bedoeling :’). Sorry! De quarantaine geeft ons mooi de tijd om oude verhalen op te schrijven en het was dus niet de bedoeling dat jullie hier een mail van kregen.
    ___
    Rob

2. Al was het dan niet de bedoeling dat we deze mail zouden krijgen toch weer genoten hoe jullie deze reis naar Israël hebben beleefd.

Groetjes Adrie

Op zo 22 mrt. 2020 om 11:49 schreef Rob & Ly

> robandlyontheroad posted: “Het was in juni 2019 al weer ruim 7 maanden > geleden dat we terug kwamen van de wereldreis. De honger naar reizen en > meer ontdekken is natuurlijk altijd gebleven en het kriebelde na zo’n > ‘lange tijd’ toch wel heel erg weer om een nieuw land te ontdekken. N” >